Haber

25 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasına ilişkin bilirkişi raporunda, TCDD’nin birimlerinin temelden arızalı olduğu belirlendi.

TEKİRDAĞ’ın Çorlu ilçesinde 25 kişinin hayatını kaybettiği, 328 kişinin yaralandığı tren kazasına ilişkin 13 sanıklı davanın bugünkü duruşmasına sunulan ek bilirkişi raporunda, “TCDD Genel Müdürlüğü Ar-Ge Birimi, Merkez ve 1. Bölge Demiryolu Emniyet ve Risk İdaresi Müdürlükleri ile altyapı ve sanat Yapıların yenilenmesinden sorumlu başkanlık ile Yol ve Kapı Denetim Görevlisi alımından sorumlu başkanlığın temelde kusurlu olduğu sonucuna varıldı.

Edirne’nin Uzunköprü ilçesinden İstanbul Halkalı’ya hareket eden 362 yolcu ve 6 işçiyi taşıyan tren, 8 Temmuz 2018’de Tekirdağ’ın Çorlu ilçesine bağlı Sarılar Mahallesi yakınlarında raydan çıkarak alabora oldu. Kazada 7’si çocuk 25 kişi öldü, 328 kişi yaralandı. Kazada arızalı olduğu tespit edilen TCDD 1. Bölge Müdürlüğü Halkalı 14. Demiryolu Bakım Müdürlüğü’nde yönetici olarak görev yapan Turgut Kurt, Çerkezköy Yol Bakım Müdürlüğü’nde Yol Bakım Onarım Şefi Özkan Polat, TCDD’de Hat Bakım Onarım Şefi. Yol Bakım Dairesi Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesi, Mayıs ayında Memur Celaleddin Çabuk ile birlikte görev yapan ve yıllık genel denetim raporunu imzalayan Köprüler Amir’i Çetin Yıldırım’a “taksirle ölüme ve yaralamaya neden olmak” suçundan 2 yıldan 15 yıla kadar hapis cezası verdi. Dava açıldı.

GÖREVLİLER HAKKINDA 9 DAKİKA DAHA AÇILDI Sanıklar hakkındaki dava devam ederken, Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığı yeni bilirkişi raporunun gelmesinin ardından soruşturmanın genişletilmesine karar verdi. Savcılık, kazada hava şartlarına uyulmaması nedeniyle demiryolu hattının hava şartlarına uyulmaması, gerekli bakım, temizlik ve ayıklama çalışmalarının yapılmaması nedeniyle olumsuz hava koşullarında özel olarak incelenemeyeceğini bildirdi. menfez ve çevresindeki bordür kesimi yapılmamış olup, kaza mahalli menfezin İstanbul istikametinde kapatılması tıkanmıştır. Çalıya gelen yağmur sularının orta kanaldan kaza menfezine yönelme nedenlerinde etkili olduğu değerlendirildi. ‘Kasten taksirle birden fazla kişinin ölümüne veya yaralanmasına neden olmak’ kabahatlerinden Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde 3 yıldan 15 yıla kadar hapis istemiyle dava açtı. Aslan, LM bölge müdürlüğü bakım hizmet alanlarından sorumlu müdür yardımcısı, TCDD 1. Bölge Demiryolu Bakım Müdürü Mümin Karasu, üst yapıdan sorumlu bakım servis müdür yardımcısı LK, altyapıdan sorumlu bakım servis müdür yardımcısı NA, BO yol kontrol görevini yürüten, inşaat mühendisi Mühendis olarak görev yapan TBÖ., DP ve KB de yargılandı. Bir önceki duruşmada Mümin Karasu hakkında tutuklama kararı çıktı. Karasu, 10 Ekim 2022’de adliyeye gidip teslim olduktan sonra tutuklandı. Karasu, avukatlarının itirazıyla 24 Aralık 2022’de yurt dışına çıkma yasağı tedbiriyle serbest bırakıldı. ‘BU KAPIDAN ADALETLE ÇIKTIK DEMEK İSTİYORUZ’ Çorlu 1’inci Ağır Ceza Mahkemesi’nde görülecek 15’inci duruşması öncesi kazada hayatını kaybedenlerin aileleri ve yaralılardan bir kısmı, önüne yürüdü. Halk Eğitim Merkezi’nin yapıldığı yer. Burada söz alan oğlu Oğuz Arda Sel’i kazada kaybeden Mısra Öz, “Bu sefer adaletin raydan çıktığını görmemek için bu duruşmaya giriyoruz. Bu duruşma bizim için hayal kırıklığı olmamalı. İstediğimiz bilirkişi raporu umarım iyi bir şekilde gelmiştir.Umarım tanıkların ifadeleri iyi olmuştur.Artık buradan elimiz boş dönmek istemiyoruz.Bu kapıdan adaletle çıktık, anlatmak istiyoruz. Sen.” Çorlu tren katliamı davası yargılanmadıkça kapanmayacak. Bunun sözünü önce kaybettiğimiz 25 cana, sonra da bize inanan sizlere verdik. Bugün buraya gelirken arkamdan duyduğum güçlü sesleri duyunca, yaşadığım haksızlığı asla kaybetmeyeceğime inandım ve dimdik buradayım. Hepimiz için Çorlu’da mazlumların adaletini bulmak, adalet istemek için buradayız. Bismillah diyelim, yine yakan top oynamaya devam ediyoruz. Ancak o topun bir gün bizde kalmasını temenni ediyorum.” Ray kırılması konusunda uyarı verecek elektronik sistemin olmaması.” Raporun jeoteknik incelemeler bölümünde şu ifadelere yer verildi: “Dolgu üzerine taşan sel suları nedeniyle ray tabanının boşalması meydana gelmemiştir. Hattın 1867 yılında inşa edilmiş olması nedeniyle dolgu dolgudur. günümüz mühendislik bilgisi açısından kontrolsüz, yetersiz dolgu dolgu, bu koşullar altında çökmesine neden olmuştur.Önceden yapılmış hatlar üzerinde sınır boyunca uzanan dolgu, yarma ve sanat yapılarını metodolojik olarak incelemek ve sorgulamak gerekmektedir.Bu bağlamda yerleşim , sınır boyunca çevresel yükler altında stabilizasyon ve davranış, araziden alınan numuneler ve laboratuvar deneyleri ile incelenmelidir.Havzanın hızlı sınırında yer alan ve havzayı temsil eden Karfrut İstasyonu’nun ölçümlerine göre yağış ölçülmüştür. 69,08 milimetre olarak bu yağışın 62,48 milimetresi 14.00-15.00 saatleri arasında meydana gelmiş olup, ayrıca Karfrut İstasyonu ölçümlerini dikkate alan İTÜ bilirkişi raporunda yağışın 73 yıl aralığında olduğu görülmektedir. azimli. Bu nedenlerle bu yağış bölgede olağanüstü bir yağışa tekabül etmektedir. Komşu havzanın koridoru dolu olduğu için bu havzanın akışı da kazanın olduğu menfeze bağlıdır. Bu menfez her iki havzanın birleşmesi ile ortaya çıkan toplam akışı geçememiş, sular tren raylarının üzerine yükselmiş ve rayların altındaki balast ve dolgu malzemesi boşaltılmıştır. Taşkınla gelen sular rayların üzerindeki savaklar vasıtasıyla mansaba geçmiş olmasına rağmen, demiryolu altyapı ve üstyapısının projelendirilmesinde raylar üzerinde su dolusavak senaryosu dikkate alınmamakta ve buradan gelen sular havzalar köprüler, menfezler ve oluklar yoluyla boşaltılır. Bu nedenle kazanın meydana gelmesi açısından demiryolu bordürünün yapımında herhangi bir dikkatsizlik tespit edilmedi. Ayrıca balast istinat duvarı balastları erozyona karşı koruyan bir yapıdır ve bu duvarın ray üzerinden dökülen sulara karşı balast ve yol altyapısını koruma işlevi yoktur. Özellikle kırsal kesimde kazaya neden olan yerel yağış ve ardından gelen sel felaketinin haber verilmeksizin önceden tahmin edilememesi ve ilgili seferden önce yol denetim aracı ile ray denetiminin gerçekleştirilememesi, kusura bağlanabilecek durum. Suyu tahliye etmesi gereken ana menfezin ve bitişikteki havzadaki suyun tahliyesine yardımcı olan tıkanmış giderin bakımının ve temizliğinin yapılmaması. Menfez ve helezonların temizliğini kontrol etmek ve bu yerlerdeki suyu tahliye edebilecek şekilde suyu açık tutmakla yükümlü kişilerin yükümlülüklerini yerine getirmediği ve bu yükümlülüğün ihlal edildiği tespit edilmiştir. dikkat ve özen yükümlülüğüne aykırıdır. Dikkat ve özen sorumluluğunun kime veya kime ait olduğunun, olayın meydana geldiği andaki fiili ve hukuki durum dikkate alınarak, yetkili makamlarca tespit edilmesi gerekmektedir. Kişilerin kusurlu davranışlarından kaynaklanan kusur durumları belirlenirken; İçinde bulundukları durumlar, çevresel faktörler ve bu bağlamda olağanüstü çevresel faktörler ve bu bağlamda inanılmaz konvektif yağışlar da dikkate alınabilir. balast istinat duvarı) ve meteorolojik durum ve hava şartları ile gerekli uyumu sağlamaması; TCDD Genel Müdürlüğü Ar-Ge Birimi, Merkez ve 1. Bölge Demiryolu Emniyet ve Risk Yönetimi Müdürlükleri ile diğer ilgili müdürlüklerin temelden kusurlu olduğu sonucuna varılmıştır. Demiryolu altyapısının ve sanat yapılarının üst yapıda yapılan yenilemelere uygun hale getirilmemesi; Altyapı ve sanat yapılarının yenilenmesinden sorumlu olan TCDD Genel Müdürlüğü Başkanlığı’nın esasen kusurlu olduğu kanaatine varılmıştır. Mevcut durumda, demiryolu altyapı ve üstyapısının olası sorunlara karşı günlük olarak kontrol edilmesinden sorumlu personel olan Yol ve Kapı Kontrol görevlilerini yeterli sayıda istihdam etmeyenler; Yol ve Kapı Denetim Görevlisi alımından sorumlu TCDD Genel Müdürlüğü başkanlığının temelden kusurlu olduğu sonucuna varıldı.

Mahkeme heyeti, raporun değerlendirilmesi için duruşmayı 1 Eylül 2023’e erteledi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu